Campinginform.hu - Kemping Érdekképviseleti Szervezet (KÉSZ!) (alakulóban)
Az osztályba sorolástól független kempingszakma információs-"kút"
Tagdíj a tagszámtól függ! Alapítási maximális tagdíj 60.000 HUF/év. A bejelentéseket várjuk a campinginform e-mail címre.


TDM (Turizmus Desztinációs  Menedzsment)
vagy is
TSZ (Turizmus Szervezés)

TANULMÁNY,

Frits Niessen, Martfű, 2011-2012
***************************

Katintható   TARTALOMJEGYZÉK

#Bevezetés
#FŐGONDOLATAIM
#történelem
#statisztikák
#Desztinációk
#Pénzügy
#Kempinginfrastruktúra
#Turisztikai_infrastruktúra
#Osztályba_sorolás.
#Kemping_turisztikai_tendenciák
#Turista_tendenciák
#Vezetés
#Tourinform
#Képzés
#Kemping_statisztikák
#Javaslatok_–_1.
#Javaslatok_–_2.
#Marketing_–_szájról_szájra.
#Marketing_–_„Turizmus_Desztinációk”
#Marketing_–_Internetes
#Marketing_–_prospektusokkal
#„Új”_lehetőség

Bevezetés

Ezen a Tanulmány a 2011-es martfűi kempingturizmus konferencia alapján készített, 2012-es TDM gondolatakkal.

A kempingturizmus a leginkább fejlesztésre szoruló ágazat. Amikor kempingről beszélek, többször ugyanazok a problémák jönnek elő, mint más szállás típusoknál. A nagy világ szervezetek (WTO, ENSZ, stb.) szerint, a turizmusról beszélünk, az otthontól maximálisan
1 éven belül távol tartózkodók tekintetében szállítók, kamionosok, sportolók, céges képviselők, időszakos kihelyezettek, mindenki és a rekreációs turisták is. A kamionosok pl. nem érzik, hogy ők turisták. Ezért, amikor beszélek a turizmusról, vagy a turistákról, akkor ebben az esetben a rekreációs turizmusra és a rekreációs turistákra gondolok.


FŐGONDOLATAIM

Amikor a nemzetközi turisták elégedettek, vagy lokálisan barátságokat kötnek, maradnak, lehetséges, hogy visszatérnek majd a családjukkal, és a barátokkal. Biztos, hogy a turisták látnivalókra és élményekre (Turizmus Desztinációk) is vágynak.
TSZ (Turizmus Szervezés, a TDM (Turizmus Desztinációs Menedzsment) helyet) a turisztikai úti célok szervezését/vezetését jelenti. Egy jó TSZ (TDM) szervezésben a szálláshelyek és a turisztikai tevékenységek, a minőség és a mennyiség ugyanazon a szinten vannak. Biztos, hogy a turisták nem jönnek ide csak a szállás miatt, szállás csak kell, mert aludni kell valahol! Amikor nincs elég TD (Turizmus Desztinációk), sok szálláshely nem nagyon kell! Szálláshelyek és Turizmus Desztinációk csak együtt jelentik magát a turizmust!

TSZ (TDM) egy jó szervezett a turizmusban – fejleszti folyamatoson a turizmust, hogy mindig több és széles körű szálláshelyek mindig egyenlő mértékben vannak jelen a többi program lehetőségekkel és látnivalókkal... Legyenek további fejlesztések a szálláshelyek és a program lehetőségek területén egyforma mértékben, akkor egymást fogják erősíteni. Amikor a turisták nem elégedettek, a turisták nem maradnak, nem jönnek vissza és a családok és barátok sem jönnek.

Elégedetlen turisták lehet, hogy többe kerülnek anyagi szempontból, mint a legdrágább marketing kampány!


Egy kis (kemping) történelem.

A régi rendszerben a szállodákkal szervezett turizmus egy jó, relatív egyszerű turizmus jelentett:
Ezzel az egyszerűséggel szemben jött a hatvanas évek körül az első külföldi kempingvendégek és számszerűen nagyon megnőtt a kempingturistaszám a NDK-s – a Kelet Német – időszakban.
Ezért nehezebb az individuális turistáknak (kempingturistáknak) a programszervezés. Ezért, "az állam" vagyis az "állami turizmus irányítók” hotel- és csoportturizmusfélé orientáltak. Így az OIH (Országos Idegenforgalmi Hivatal), most Magyar Turizmus Zrt, nem nagyon propagálta a kempingturizmust és lehet, hogy ezért a kempingturizmus nem volt több, mint "termék" és nem szerveztek a kempingágazatnak képzéseket sem. Lehet, hogy ezért nem volt – és még mindig nem létezik – a kempingek részére bármilyen adókedvezmény, vagy pályázati lehetőség, mint a másik szálláshelyek tekintetében.

Csak jó, hogy a kempingturisták – főleg – bruttó árakat fizetik és a csoportos szállodaturizmus szervezők (a nemzetközi utazási irodák) mindenhol csak a legkedvezőbb kedvezményes nettó árakat fizetik...


Kempingturizmus statisztikák

A magyarországi kempingturizmus statisztikák eredményei a nemzetközi kempingturizmus eredményekkel szemben: Az Uniós – Európai – statisztikák szerint, minden más szállástípussal szemben (szállodák, panziók, motelek, üdülőházak, falusi turizmus, bungalók és apartmanok), a kempingturizmus nyer a vendégéjszakákból: 23%-ot. A Holland statisztikák szerint, a Holland kempingek nyernek több mint 32%-ot a vendégéjszakáktól.

Magyarországon ez nem éri el a 7%-ot!

A különbség Hollandia és Magyarország között:
Milyen okokból jött létre a minimális eredmény, amiről az újságok most már írnak?

A legegyszerűbb válasz az, hogy: Valaki csinál valamit, vagy nem csinál semmit...

Az alul lévő témákban látom külön-külön és közösen is a problémákat.

Nem mondom, hogy ki milyen problémának a felelőse és nem döntök a prioritásokról.
Minden témában vannak más lehetőségek, mint az aktuális megoldások.

Turizmus Desztinációk (úti célok) lehetőségei

Pénzügy

Valószínűleg az a téma, amivel kapcsolatban a kempingvezetők diszkriminációt éreznek. Dolgoznak mint szállodák, vagy falusi-turizmus szálláshelyei; fizetik ugyanazt az adókötelezettséget, csak nem kaptak és még nem kapnak semmilyen pályázati lehetőséget, mint a szállodák, vagy adókedvezményt, mint a falusi-turizmus szálláshelyei. Valószínűleg ezért, hogy a volt „Országos Idegenforgalmi Hivatal” (most Magyar Turizmus Zrt.) szerint a kempingek nem voltak szálláshelyek, csak „termékek”. Ezért, a kempingek főleg kicsit, gazdaságilag többször túl kevés kapacitással, a legegyszerűbb és szinte legolcsóbb berendezésekkel működtetik szálláshelyeiket. Segítség nélkül, a kempingek nem tudnak fejleszteni, így maximálisan maradt a csökkenő tendencia. Az európai eredmény szerint, négyszeresre lehet növelni a kempingturista vendégéjszakákat. Négyszer több a kempingturistaszám, ezért sokkal több az éttermi fogyasztások száma, négyszer több a kempingturisztikai bevásárlások mindenhol, sokkal több a bevétel és sokkal nagyobb a munkateremtés...


Kempinginfrastruktúra

A kempingek technikai infrastruktúrája átfog egy külön széles palettát amiben (ideálisan) víz és szennyvíz-, áram-, (szatellit-) TV és most már WIFI-, vagy Hotspot Internet szolgáltatás is van. Ezen a szolgáltatások mellet van még a szaniter (fűtéssel), bojlerekkel, a karbantartási kötelességekkel, biztonsági, recepciós és könyvelési feladatokkal. Infrastrukturális spórolások kényelmetlenek és károsítják a turista komfortját. Például:
Karbantartás hiánya és spórolások károsítják nem csak a Magyar kemping hírnevét, de egyben az egész Magyarország hírnevét is.


Turisztikai infrastruktúra

Szálláshelyek adnak kisebb szórákozási lehetőségeket is: a turisztikai infrastruktúra, olyan mint a turizmus desztinációs gondolatban, csak kisebb mint, a TSZ (TDM) projektek és csak a saját turistáknak szólnak. A napi programok után pihennek a turisták. Kempingturisták beszélgetnek egymással és együtt csinálják a kerti partikat is. Minden turista kikapcsolódik az úszómedencékben, vagy individuális sportpályákon, a gyermekek a pancsolókban és játszótereken. Olyan kézenfekvő eszközök, mint parkosítás, teraszok, központi grillsütőhelyek, kis boltok és (gyermekbaráti) bárok, segítik és emelik a hangulatot, és a magyar turizmus hírnevét. Kellenek ilyen jellegű befektetések ahhoz, hogy elégedettek legyenek a turisták. A befektetések az osztályozástól függenek: kisebb befektetések alacsonyabb osztályozáshoz – kisebb kapacitású szálláshelyeknek, nagyobb befektetések, magasabb kategóriába eső nagyobb kapacitású szálláshelyeknek.


Osztályba sorolás.

Kell a turistáknak egy egyszerű tájékoztató rendszer, amelyből tudnak tájékozódni a kempingek komfort fokozatáról. Szállodáknak működőképes a nemzetközileg elismert „Hotelstars” osztályozási-rendszer. Más szálláshely ágazatok osztályozási rendszerei Magyarországon nagyon alacsony mértékeket állítottak fel, így károsítják az egész turisztikai hírnevet és eredményt is. A Statisztikai fejezetben mondtam már, hogy a kemping turizmus Magyarországon 7%-kal nagyon messze áll az Uniós 23%-tól.

Minden nemzetközi osztályozási rendszerben, a kempingrendszerekben is, beszámolnak a komfort számszerű szükségleteiről: mennyi WC-t, vagy zuhanyt, vagy mosogatót kell telepíteni, per 100 fő és mennyi m2 per férőhelyet (lakókocsi-, vagy sátorhely) garantálnak stb. A mennyiségi kérdés – minden témában – lényeges. Az EU-s bizottság döntött, hogy hogyan minősítik Európai osztályozási rendszereket.

Az Európai Bizottság gondolatai alapján, az osztályozás egy minősítési rendszer, a több szolgáltatás nem jelenti azt, hogy jobb a minőség: nagyobb étterem, magasabb minőség; több szobához kapcsolódó szolgáltatás – mint „room service”, vagy Internet stb. –, jobb lenne; és kempingeknek, több négyzet méter per lakókocsihely, javítaná a komfortérzetet! Nem látják, hogy a turisták többre értékelik a tiszta 1 csillagos szálláshelyet, mint – karbantartás hiánya miatt – a piszkos 5-csillagos szálláshelyeket! Igaz, hogy kempingben a sok közös használatú helyiségeken nehezebb mérni abszolút tisztasági vagy karbantartási értékeket. Egy karbantartási ütemterv, a regisztrációs kötelezettségeket segíti, de nem garantálja a karbantartási mentalitást. Az eredeti osztályozási gondolatban az 1-csillagos szálláshely nem rosszabb, mint egy 5-csillagos szálláshely, csak alacsonyabb a komfortszint. Pl.: a hátizsákosok, akik mennek a hegyekbe és az erdőkön keresztül, csak jó és tiszta szanitert kérnek, több nem kell. Ezeknek a turistáknak csak egy tiszta 1 csillagos szállás több, mint elég.

Ezért, nem beszélek a minősítésről, csak egy mennyiség-alapú osztályozási rendszer működik. A turisták kaptak, az Uniós döntés alapján, egy nem reális osztályozási képet, amiből most azt gondolják, hogy minőségről van szó, igazából csak mennyiségi komfort, vagyis extrák.

Az EFCO&HPA (Európai kemping és üdülőparkok szövetségek egyesület) először a 90-es években gondolt egy egységes Európai osztályba-sorolási rendszerről. A gondolat jó volt, csak nem praktikus, mert az országok között, a geográfiai, kulturális és klimatológiai különbségek túl nagyok. A mediterrán országokban kérnek pl. hűtést, a hidegebb északi országokban fűtést!
Az EFCO&HPA- tagok megegyeztek egy nem kötelező rendszerről, amivel minden tagország képviselői elégedettek voltak. Ezért, hogy a rendszer a nem kötelező „javaslat” titulust kapta, hogy minden tag elégedett legyen (senkinek nem túl magas a színvonal), az EFCO&HPA rendszer egy „minimum rendszer”.

Az EFCO&HPA osztályba-sorolási rendszert átvették 1996-ban. Az 2011-es közgyűlésben beszéltek felújításokról, ezért, hogy a kemping élet, a kemping színvonal, a kemping eszközök, a környezetvédelmi és a fogyasztóvédelmi gondolatok most már mások, mint 1996-ban voltak. A Magyar – csak három éves – osztályozási rendszer nem éri el az eredeti EFCO&HPA javaslat minimum adatokat.


Kemping turisztikai tendenciák

A kemping turisztikai tendenciák, mint minden ágazatban, egy nagy divatos gondolat. Amit most divatos, jövőévben lehet, hogy már lejárt. Mégis egy tipikus vonal elérhető. Nagyon divatos, a gyári nyomással, a turisztikai válasz, hogy lakókocsi, vagy lakóbusz. A különbség azt, hogy lakókocsik – mint utánfutókocsik – a kempingekben használnak, és a lakóbuszokat minden máshol, még a kempingben is. Nem minden országban engedélyezik a lakóbuszos kempingezést mindenhol. Mivel nincs mindenhol szennyvíztartály ürítőhely, vagy (ingyenes) ivóvíz töltési lehetőségek a benzinkutaknál. Az ívó/szennyvíz tartályok már 300 literesig.

Ahol (Magyarországon) nincs ürítőhelyek, lakóbuszosok ürítik – olyan mint a nemzetközi 40-50 fős turistabuszok – a vidéki utak mellett, vagy kis folyókban.

Ezért, hogy a többi szállodák és kempingeknél nincs berendezett ürítőhelyek és ivóvíz csapok. A régi illatfrissítő folyadékok a kis és nagy méretű szanitereszközöknek most már általánosan természetbaráti anyagokkal készítek. A kémiai formaldehid tartalmú folyadékok már elment a piacról. A kempingeszközök terén is új tendenciák vannak, hogy kis sátrak, vagy lakókocsi elő-sátrak állvány nélkül csinálnak, erős felfújható csatornákkal és – mint kempingberendezés – készítenek úgy nevezett Sahara, vagy Beduin Sátrak, komplett berendezett, konyhával, fürdőszobával és külön hálószobák és nappalival.


Turista tendenciák

A turista tendenciák úgy változnak, hogy az aktív turisták még aktívabb lesznek. Számukra a kalandparkok valamilyen extrém példák, de aktív részvételek a múzeum prezentációkban is csábító lehet, mint hímzéstechnika, festés, fazekasság, fafaragás, ezüstművészáruk-, zománc- és ólomüveg metszés- készítés stb. gyakorlatias bemutatások, és (régi) ruhák másolatainak próbái is. Minden hasonló tanbemutató a passzív turisták számára (idősebb, fogyatékosok) teraszos helyekről végignézve érdekes élményként hathat.


Vezetés

A létező kemping-infrastruktúrák miatt – áram hálózat, víz és szennyvíz hálózat, (burkolt) utak, első segély, lakókocsihelyek mint „ingatlan” stb. – a kempingben az összes általános polgári törvény és szabvány, szabályozás érvényes. Csak iskolák, kórházak és börtönök nincsenek! :)

Külföldön olyan kempingek vannak, ahol a kemping vezetők, mint – nem demokratikus választott – polgármesterek irányítják. A kempingvezető informálja és irányítja a turistákat, megold turisztikai problémákat és vitás ügyeket a turisták között és segít egészségügyi kérdések esetén. Egy jó kempingvezető több mint egy ezermester, szakmai képzés, vagy tréning nélkül.

A turisztikai munka mellett, a kempingvezetőknek vannak még vendégregisztrációs, statisztikai és könyvelési feladataik is. Olyan adminisztrációs munkák, amelyek kötelező, de nem tudják, hogy miért? Ezért a kempingek, mint kempingek elveszítették jelentőségüket mint (professzionális) szálláshelyek.


Tourinform

A létező Tourinform irodák informálnak a turisták. Főleg szállodaprospektusokkal, napi-, vagy hétvégi fesztiválokról. Valahol kemping prospektusok is vannak.

Jól működő Tourinform irodák nem csak segítenek a turistáknak, de segítenek a vállalkozóknak is. Amennyiben a Tourinform-dolgozók optimális képzéseket megkapták, olyan lélektani beszéd stílusban tudnak kommunikálni, hogy érzik mi tetszik az általános érkező turistáknak és mit kérnek. Hol és mik a turisztikai prioritások. Olyan feladatokkal a Tourinform irodák – más mint a tapasztalatok – nyitva tartanak amikor turisták vannak: hétvégi napok, ünnepnapok és munkaszünetnapokon is. A külön munkaórákra vannak törvényileg szabályozott kompenzációs lehetőségek, a turizmusban a szezon-kívüli időszakban is.

Ideális lenne, ha a Tourinform irodák folyamatosan tartanák a kapcsolatot a vállalkozókkal is. Informálják a vállalkozókat a turisták véleményéről és vezetnének tárgyalásokat a TSZ (TDM) partnerekkel: a szálláshelyek, a programok- és látnivalók- szervezőkkel és az önkormányzati képviselőkkel is. Csak úgy lehet szervezni egy optimális turizmust, hogy abban a szálláshely kapacitások, az élmény kapacitások és a lokális infrastrukturális kapacitások (út szélességek, tömegközlekedési lehetőségek, parkoló kapacitások mindenhol, élményeknél is stb.) egy szinten állnak.

Nincs Magyarországon egy komplett megbízható publikus turisztikai szálláshely adatbázis. Az információforgalom a Tourinform irodák között egy nagy dráma, konkurencia miatt, közmondás szerint, „a bal kéznek nem szabad tudni, mit csinál a jobb kéz”.

A Tourinform irodák városi és megyei intézmények. Úgy a városi és megyei érdekek legyenek az első helyen. Amellett, a Tourinform irodák összeraktak – komoly szerződésekkel – egy nemzeti hálózatban.

Egy Tourinform hálózat, ellentétes működésével – mint városi, regionális érdekek képviselők – versenyzés egymás ellen, és együtt dolgoznak a Tourinform hálózatban – sok fejlesztés nem várható.
Sokkal jobb, ha a Tourinform irodák tájékoztatják a lokális és regionális turistákat, mint nemzeti Tourinform irodák és – amellett – egy városi intézmény, Tourinform iroda kapcsolattal, fejlesztik a lokális turizmust a TSZ (TDM) partnerekkel együtt. A TSZ (TDM) szervezés lokalitás érdekében, töltik fel egy (Tourinform) turisztikai adatbázist, ahol minden kezdő és záró dátum szerepel, és automatikus megújítása csak az aktuális rendelkezésre álló élmények/események információit mutatják be.

A legjobb az, amikor nem csak ideiglenes eseményeket kínálnak, de különösen csinálhatnának folyamatban lévő eseményeket, amit mindig közzé lehet tenni.


Képzés

Az előbbi témák bemutatták, hogy kempingvezetés, olyan mint más turisztikai szálláshely vezetése, nem egy egyszerű feladat. Mondások szerint elég egyszerű: egy kassza, egy telep, egy kapu, valamennyi elektromos dugók, vízcsap, WC-k, zuhanyzók: ez-az.

Több más szálláshelyekről, vendéglátóhelyekről, látnivalókról és élményekről nincs elég tudomásuk és ugyanaz az általános amatőr kép él.

Több tudás/tanulás kellene és nem csak a turizmusról. Vendéglátás, biztonság, etikai, nehéz vendég kezelés, elsősegély, nyelvek, program tervezés és szervezés és ezen a szaktudás mellett még kell technikai karbantartási, vendégregisztráció, statisztika és könyvelési tudások.

Kempingvezetőnek és -dolgozóknak Magyarországon nincs (szak-) képzés. Tudom, hogy a BGF-KVIF főiskolai szakmenedzser képzésben van kemping szakirányú lehetőség. Az egyik főiskolai tanító, Dr. Petykó Csilla, érdemelt a Dr. titulusra, a „Kempingturizmus Magyarországon” kutatás és titulusú doktori disszertációval.

Képzés kell de, nem reális, hogy a több év gyakorlatú, tapasztalatos menedzserek a turizmusban vissza mennek az iskolába. Akik be tudnak bemutatni egy több éves gyakorlatot, tapasztalatot, egy Intenzív Internetes, szabvány bemutatás, és „ezermester tippek” bemutatása reálisabb, és több mint elég. Egy olyan Internetes önálló tanulási lehetőség, amely után lehet vizsgázni, kötelező az oklevél. Turizmus nem egy hobbi, Turizmus egy komplex rendszer abba több ágazat tartozik, mindegyik közös általános és külön tudás anyaggal.


Kemping statisztikák

A statisztikákban jól látszik a kár, hogy hiányzik a kemping képzés. A kempingtulajdonosok és üzemeltetők tudják, hogy kötelező kitölteni és kiküldeni az adatlapokat, de félnek. Félnek, hogy az adatokat használják adózáshoz is. Félnek az állami adathasználattól, ezért valamennyi adat valahol nem stimmel. Az EFCO&HPA-ban figyelik az országos eredményeket is. Egyszer kértem ezért a KSH legfrissebb Magyar kemping adatait és a KSH válaszolt (több eredmény között) hogy
Budapesten 9 kemping, kapacitás 0 (nulla).

A kempingtulajdonosok valószínűleg nem értik, vagy nem tudják, hogy a jó statisztikai és könyvelési adatok segítik a pályázat- és hitelnyerési lehetőségeket is. Negatív manipulált statisztikai adatokkal nehezebb, vagy nem lehet, pályázatokat vagy hiteleket nyerni, mert olyan adatokkal nem lesz életképes/hitelképes egy normális vállalkozás.


Javaslatok – 1.

Egy jó, európai színvonalú és nyereségesen működő kempingturizmus, az aktuális rossz hírneve és rendszerhibák után elég nehéz a feladat lesz. Ebben van egy nagy „állami” feladat is: Osztályozás az EFCO&HPA javaslat felett. Jó képzés (a nemzetközi piacon vannak hasznos minták). Szigorú osztályozású és képzésű vizsgák. 5 év után köteles működési engedélyeket újítani, Állami – valamennyi évre szóló kamatmentes – pénzügyi segítséggel, nem visszatérítendő pályázati lehetőséggel és olcsó hitelekkel, hogy a kempingek tudjanak fejleszteni és az üzemeltetők tudjanak betanulni.

Csak úgy tud a Magyar turizmus, hosszú távra, egy jó hírnévre szert tenni.


Javaslatok – 2.

Amikor 2500 dolgozó dolgozik 7% országos vendégéjszakáknak, lineáris elszámolással 4641 dolgozó dolgozhatna a kempingturizmusban, amikor Magyarország eléri az Uniós 23%-ot. Amellett nő az éttermi bevétel is. Építeni kell munkateremtő élményparkokat, növelni bolti eladásokat stb. Természetesen egy olyan fejlesztési programnak egy külön nemzetközi marketing kell.


Marketing – szájról szájra.

Sok kempingturista utazik szerencsére. Lehet, hogy terveztek egy célt, és az út a célhoz nem csak utazás de, szabadság is. Előtervezés nélkül elérnek valahova, amikor eleget utaztak, és kérnek a kemping-vendégektől, véleményt, hol a legjobb a szállás, ellátás a kemping-környékén és miért. A szájról szájra szálló jó hír, hírcsere a legjobb marketing. Jobb mint a drága kampány!


Marketing – „Turizmus Desztinációk” térképpel.

Mint a Tourinform javaslatban, a turisták tudjanak javasolni más turistáknak. Egy térképes marketing egy egyszerű nagy méretű (üzenőfalon) regionális térkép, településekkel és főutakkal. A turisták kijelölnek pontokat, ami tetszik nekik, és valamennyi turista után, a térkép tele van látnivalókkal, bejelölésekkel.


Marketing – Internetes

Internet a legegyszerűbb kapcsolat a külső világra. Saját weboldallal spórol egy nagy mennyiségű prospektust. Nagyon nehéz elérni, hogy az érdeklődök több százezer kemping weboldala között, találjanak pont az Önök kemping weboldalaira.

Google kapcsolattal lehet kapni ingyenes megoldásokat, a fizető megoldás sokkal jobb!

Amellett, a Kempingkalauzok adnak weboldal prezentációkat is. Az egyik fix árral, a másik kér (elő)fizetés per látogató (per klick, vagyis kattintson).

Figyelni kell, hogy minden hirdetésnél legyen meg a kemping e-mail címe, mert e-mail cím nélkül „megszüntetik a modern világot”.



Marketing – prospektusokkal

Több szálláshelynél ki van rakva a turistáknak nagy mennyiségű prospektus. Abban le van írva, hogy hol van szálláshely. Ugyanabban bemutatják a szálláshelyet: hogy néz ki a szoba, milyen a kemping szaniter... de, ezen a prospektusok és ezen az információk ezen a helyen nem kell sok, mert a turisták már megérkeztek, így személyesen tudják kérni és megnézni, hogy mi van és hogy van.

Prospektus ott kell, ahol a turisták információt kérnek: először a Tourinform irodákban, a külföldi képviselőknél, a (külföldi) utazáskiállításokon és a partner utazási irodáknál. Valamennyi prospektus otthon is kell, hogy kérésre, tudják postázni, a vendégek ismerősöknek.


„Új” lehetőség

Mennyi ideig maradnak Magyarországon az Üdülőtelepek? Külföldön is vannak, de csak napi turizmusra, mint kertparkok, de az éjjeli szállást nem engedélyezik. A parkok bekerítve, védve vannak. Úgy, Magyarországon, még nincs. Magyarországon, az üdülőtelepeken a modern világban több betörés történik és amellett, a szezonon kívül, sok illegális, vagy bűnös események is történnek. Lopott anyag tarolástól a kábítószer készítésig, emberrablásoktól prostitúcióig. Ezt mind megtehetik mert nincs, vagy nincs elég figyelmeztetés, nincs védelem. Külföldön, a kempingek adnak hétvégi, szezonális és évi vendéghelyeket. A vendégek elégedettek, hogy használhatják az egész infrastruktúrát, mobil vagy állandó lakókocsikban, védett és figyelt területen. Lakókocsik mellett bungalóbérlések és bungaló eladások is vannak. Szerződések szerint, az állandó és hétvégi vendégek garantálják a folyamatos bevételeket és karbantartják a saját vendéghelyeiket. Amikor az úgynevezett „állandó” vendégeknek nem tetszik valamelyik szomszéd, ők tudnak költözni más helyre, lakókocsival együtt!