Campinginform.hu- Kemping Érdekképviseleti Szervezet (KÉSZ!) (alakulóban)
Az osztályba sorolástól független kempingszakma információs-"kút"
Tagdíj a tagszámtól függ! Alapítási maximális tagdíj 60.000 HUF/év. A bejelentéseket várjuk a campinginforme-mail címre.
TDM
(Turizmus
Desztinációs Menedzsment)
vagy is TSZ (Turizmus Szervezés)
Ezen a Tanulmány a 2011-es martfűi
kempingturizmus konferencia alapján készített, 2012-es TDM
gondolatakkal.
A
kempingturizmus a leginkább fejlesztésre
szoruló ágazat. Amikor kempingről beszélek, többször ugyanazok a
problémák jönnek elő, mint más szállás típusoknál. A nagy világ
szervezetek (WTO, ENSZ, stb.) szerint, a turizmusról beszélünk, az
otthontól maximálisan
1 éven belül távol tartózkodók tekintetében
szállítók, kamionosok, sportolók, céges képviselők, időszakos
kihelyezettek, mindenki és a rekreációs turisták is. A kamionosok pl.
nem érzik, hogy ők turisták. Ezért, amikor beszélek a turizmusról, vagy
a turistákról, akkor ebben az esetben a rekreációs turizmusra és a
rekreációs turistákra gondolok.
FŐGONDOLATAIM
Amikor a nemzetközi
turisták elégedettek, vagy lokálisan barátságokat kötnek, maradnak,
lehetséges, hogy visszatérnek majd a családjukkal, és a barátokkal.
Biztos, hogy a turisták látnivalókra és élményekre (Turizmus
Desztinációk) is vágynak. TSZ
(Turizmus Szervezés, a TDM (Turizmus
Desztinációs Menedzsment) helyet) a turisztikai úti célok
szervezését/vezetését jelenti. Egy jó TSZ (TDM)
szervezésben a
szálláshelyek és a turisztikai tevékenységek, a minőség és a mennyiség
ugyanazon a szinten vannak. Biztos, hogy a turisták nem jönnek ide csak
a szállás miatt, szállás csak kell, mert aludni kell valahol! Amikor
nincs elég TD
(Turizmus Desztinációk), sok szálláshely nem nagyon kell!
Szálláshelyek és
Turizmus Desztinációk csak együtt jelentik magát a
turizmust!
TSZ (TDM)
egy jó szervezett a turizmusban – fejleszti
folyamatoson a turizmust, hogy mindig több és széles körű szálláshelyek
mindig egyenlő mértékben vannak jelen a többi program lehetőségekkel és
látnivalókkal... Legyenek további fejlesztések a szálláshelyek és a
program lehetőségek területén egyforma mértékben, akkor egymást fogják
erősíteni. Amikor a turisták nem elégedettek, a turisták nem maradnak,
nem jönnek vissza és a családok és barátok sem jönnek.
Elégedetlen
turisták lehet, hogy többe kerülnek anyagi szempontból, mint a
legdrágább marketing kampány!
Egy kis (kemping) történelem.
A régi rendszerben a szállodákkal szervezett turizmus egy jó, relatív
egyszerű turizmus jelentett:
Csoportos
vendégregisztráció,
vendéglistával, egyszerű volt;
Étterem
szervezés, egyforma menükkel,
egyszerű volt;
Fordítások
– idegenvezetővel, idegenvezetőtől – egyszerű
volt;
Együtt
mentek szervezett programokra, (fordító) idegenvezetővel,
egyszerű volt;
Elégnagy
volt a megjelent létszám a programszervezőknek, egyszerű volt;
Biztos és
átlátszó bevételek voltak, egyszerű volt.
Ezzel az
egyszerűséggel szemben jött a hatvanas évek körül az első külföldi
kempingvendégek és számszerűen nagyon megnőtt a kempingturistaszám a
NDK-s – a Kelet Német – időszakban.
Minden
individuális turista, minden
szálláshelyen – főleg kempingen – külön-külön kellett regisztrálni.
Az
éttermekben külön kérték az ételeket, nem volt már menüs rendszer, ami
kiszámítható volt.
Nem
biztos, hogy sok turista igényelte a közös
tömegprogramokat.
Ezért nehezebb
az individuális turistáknak
(kempingturistáknak) a programszervezés.
Ki tudja,
hogy mennyi volt az
összes magyarországi, állami, eredmény?
Hogy lehet
feldolgozni ezeket a
turistákat a statisztikákban?
Ezért, "az
állam" vagyis az "állami
turizmus irányítók” hotel- és csoportturizmusfélé orientáltak. Így az
OIH (Országos Idegenforgalmi Hivatal), most Magyar Turizmus Zrt, nem
nagyon propagálta a kempingturizmust és lehet, hogy ezért a
kempingturizmus nem volt több, mint "termék" és nem szerveztek a
kempingágazatnak képzéseket sem. Lehet, hogy ezért nem volt – és még
mindig nem létezik – a kempingek részére bármilyen adókedvezmény, vagy
pályázati lehetőség, mint a másik szálláshelyek tekintetében.
Csak jó,
hogy a kempingturisták – főleg – bruttó árakat fizetik és a csoportos
szállodaturizmus szervezők (a nemzetközi utazási irodák) mindenhol csak
a legkedvezőbb kedvezményes nettó árakat fizetik...
Kempingturizmus statisztikák
A magyarországi kempingturizmus statisztikák eredményei a nemzetközi
kempingturizmus eredményekkel szemben: Az Uniós – Európai –
statisztikák szerint, minden más szállástípussal szemben (szállodák,
panziók, motelek, üdülőházak, falusi turizmus, bungalók és apartmanok),
a kempingturizmus nyer a vendégéjszakákból: 23%-ot. A Holland
statisztikák szerint, a Holland kempingek nyernek több mint 32%-ot a
vendégéjszakáktól.
Magyarországon ez
nem éri el a 7%-ot!
A különbség
Hollandia és Magyarország között:
Hollandia
fele Magyarországnak.
Hollandiában
a napsütéses órák száma 1500.
Magyarországon
több mint
2100 óra.
Hollandiában
sokkal nedvesebb a klíma.
Holland
lakók száma
több mint 16 millió,
Magyar
lakók száma kevesebb mint 10 millió.
Mégis,
2300-zal nagyobb és nyereségesebb csak a Holland kempingszövetségi
tagkemping
Hollandiában,
kb.
400-zal kisebb és szegényebb az összes kemping
Magyarországon.
Milyen okokból jött
létre a minimális eredmény, amiről
az újságok most már írnak?
A legegyszerűbb válasz az, hogy: Valaki csinál valamit,
vagy nem csinál
semmit...
Az alul lévő témákban látom külön-külön és közösen is a
problémákat.
Nem mondom, hogy ki milyen problémának a felelőse és nem
döntök a prioritásokról.
Minden témában vannak más lehetőségek, mint az
aktuális megoldások.
TSZ (TDM);
Pénzügy;
szálláshelyi
turisztikai
infrastruktúra;
Kemping
osztályozási-rendszer;
Vezetés;
Tourinform;
Képzés;
Marketing;
Statisztikák;
Új
lehetőségek.
Turizmus Desztinációk
(úti célok) lehetőségei
Kijelölt
turista-körútvonalak: Tervezett és dokumentált túrák,
sétálóstól kocsisig, látnivalók, élmények, pihenőhelyek és
szórokozóhelyek mellett. Egyszerű térképpel kellene jelölni a
turisztikai látványosságokat a kisvárosi és falusi turista útvonalakon.
Kis táblákkal jelölni merre érdemes menni és miért.
Fürdők: a híres gyógyfürdők
csak a terápiás
betegekre figyelnek és építkeznek.
Egészséges turisták nincs igényük gyógyításra, esetleg megelőzés!
Szó
szerint, egy „gyógyszálloda” nincs más mint „luxus kórház”!
A
gyógyfürdők mellett lehet termál-, wellness-,
családi- (élmény-) és
sportfürdők is. Minden fürdőnek csak témaszerű (kevesebb, vagy
jobb
minőségű) befektetések a lényegesek, és a különböző felhasználók nem
zavarják egymást (pl. közös öltözők idősebbeknek és mozgássérülteknek,
izmos sportosok és szépek együtt, vagy szemben).
Ez egy
nemzeti TSZ
(TDM) szervezet és Fejlesztési Ügynökség nyilatkozata, hogy a
fürdő
pozicionálás olyan változatos, hogy a fürdők nem versenyeznek
egymással, a fürdő fenntartja kellő érdeklődést. A fürdőknek csak egy
irányba lehet pályázni.
Tan – fűszer – kertek
mint parkosított
szabadtéri galériák, növekvő fűszerek, szobor kiállítások, fűszer
feldolgozási lehetőségekkel, használati bemutatásokkal:
szépségszalonokkal, gyógynövény prezentációk, konyhahasználat,
specializált könyvesboltok, fűszerboltokkal... Olyan kertek, amiből
mezőgazdasági iskolai tankertek végül nyereségesek lehetnek!
Parkosított mini-golf
pályák minden életkornak családias, remek
kikapcsolódás, vagy csoportos szórakozási lehetőség, ahol az egyik
aktívan játszik, a másik passzívan néz. Az aktív/passzív rekreáció is
lehet, a közúti teraszoknál, játszótereknél stb.
Kalandparkok, ahol a
sportos fiatalok megismerkedhetnek a különböző extrém sportokkal a
gyakorlatban. A kalandparkokban olyan teraszok lehetnének, ahol a
passzív turisták nézik ahogy az aktív sportturisták kipróbálják ezeket.
Múzeumok, ahol a
turisták nem csak a passzívan néznek de, aktívan is
részt vehetnek a bemutatásokban és a témaszerű programokban.
Múzeumok,
aminek a kiránduló iskolások verseny keretein belül írnak fordításokat
idegen nyelven, a nagy kedvezményekért. Egy kis ajándék a legszebb
fordításért és a győztes iskolának és tanulóinak belépő kedvezmény, ez
sokkal olcsóbb, mint a drága professzionális fordítások. Így segítik a
tanulók, érdekes gyakorlati munkával a turizmust.
Önkiszolgálói
éttermek, ahol maguk a turisták készítik el a (magyar) ételeket
nyers
anyagokból, magyar szakácsok irányításával. A szolgáltatásokba tartozik
a konyha- és evőeszközök, bográcsok és grillezőeszközök, a takarítás
stb. Az eredmény? Hosszabb ott tartózkodás, ezért több ital
fogyasztása, nagyobb a családi, vagy csoportos hangulat, mert együtt
főznek, sütnek. Kevesebb az ANTSZ kötelezettség, mert a turisták
maguknak főznek. Családi
parkok, ahol az egész család, rizikó nélkül,
szórakozik. Pl. több személyes biciklik, csónakázó tavak, kötélpálya
stb. fantáziadús mesebeli környezetben... Botanikus kertek és
arborétumok, többnyelvű gazdag illusztrációkkal és magyarázatokkal.
Teraszok, ahol passzív turisták
néznek, mit csinálnak az aktív
turisták.
Pénzügy
Valószínűleg az a téma, amivel kapcsolatban a kempingvezetők
diszkriminációt éreznek. Dolgoznak mint szállodák, vagy falusi-turizmus
szálláshelyei; fizetik ugyanazt az adókötelezettséget, csak nem kaptak
és még nem kapnak semmilyen pályázati lehetőséget, mint a szállodák,
vagy adókedvezményt, mint a falusi-turizmus szálláshelyei. Valószínűleg
ezért, hogy a volt „Országos Idegenforgalmi Hivatal” (most Magyar
Turizmus Zrt.) szerint a kempingek nem voltak szálláshelyek, csak
„termékek”. Ezért, a kempingek főleg kicsit, gazdaságilag többször túl
kevés kapacitással, a legegyszerűbb és szinte legolcsóbb
berendezésekkel működtetik szálláshelyeiket. Segítség nélkül, a
kempingek nem tudnak fejleszteni, így maximálisan maradt a csökkenő
tendencia.
Az európai eredmény szerint, négyszeresre lehet növelni a
kempingturista vendégéjszakákat. Négyszer több a kempingturistaszám,
ezért sokkal több az éttermi fogyasztások száma, négyszer több a
kempingturisztikai bevásárlások mindenhol, sokkal több a bevétel és
sokkal nagyobb a munkateremtés...
Kempinginfrastruktúra
A kempingek technikai infrastruktúrája átfog egy külön széles palettát
amiben (ideálisan) víz és szennyvíz-, áram-, (szatellit-) TV és most
már WIFI-, vagy Hotspot Internet szolgáltatás is van. Ezen a
szolgáltatások mellet van még a szaniter (fűtéssel), bojlerekkel, a
karbantartási kötelességekkel, biztonsági, recepciós és könyvelési
feladatokkal. Infrastrukturális spórolások kényelmetlenek és károsítják
a turista komfortját. Például:
Kevés az
áram csatlakozó: hosszú kábelek
kellenek, többször >20 méter;
Kevés a
vízcsapszám: turisták nagy
távolságra mennek nehéz vízhordókkal;
Kevés
szifonok a
csatornarendszerben, ezért több helyen kellemetlen csatornaszag van;
Kevés és
erős közvilágítás: központon erős fény, oldalakon kevés fény;
Primitív
vizesblokkok: primitív, vagy rossz WC ajtózárak, zuhanyzófejek
hiánya, kevés a bojler kapacitás, nincs zuhanyajtó, nincs elegendő
öltözőhely, vagy kabin, nincs, vagy romlott, zuhanyfüggönyök, szellőző
hibák.
Karbantartás
hiánya és spórolások károsítják nem csak a Magyar
kemping hírnevét, de egyben az egész Magyarország hírnevét is.
Turisztikai
infrastruktúra
Szálláshelyek adnak kisebb szórákozási lehetőségeket is: a turisztikai
infrastruktúra, olyan mint a turizmus desztinációs gondolatban, csak
kisebb mint, a TSZ
(TDM) projektek és csak a saját turistáknak szólnak.
A napi programok után pihennek a turisták. Kempingturisták beszélgetnek
egymással és együtt csinálják a kerti partikat is. Minden turista
kikapcsolódik az úszómedencékben, vagy individuális sportpályákon, a
gyermekek a pancsolókban és játszótereken. Olyan kézenfekvő eszközök,
mint parkosítás, teraszok, központi grillsütőhelyek, kis boltok és
(gyermekbaráti) bárok, segítik és emelik a hangulatot, és a magyar
turizmus hírnevét. Kellenek ilyen jellegű befektetések ahhoz, hogy
elégedettek legyenek a turisták. A befektetések az osztályozástól
függenek: kisebb befektetések alacsonyabb osztályozáshoz – kisebb
kapacitású szálláshelyeknek, nagyobb befektetések, magasabb kategóriába
eső nagyobb kapacitású szálláshelyeknek.
Osztályba
sorolás.
Kell a turistáknak egy egyszerű tájékoztató rendszer, amelyből tudnak
tájékozódni a kempingek komfort fokozatáról. Szállodáknak működőképes a
nemzetközileg elismert „Hotelstars” osztályozási-rendszer. Más
szálláshely ágazatok osztályozási rendszerei Magyarországon nagyon
alacsony mértékeket állítottak fel, így károsítják az egész turisztikai
hírnevet és eredményt is. A Statisztikai fejezetben mondtam már, hogy a
kemping turizmus Magyarországon 7%-kal nagyon messze áll az Uniós
23%-tól.
Minden nemzetközi
osztályozási rendszerben, a
kempingrendszerekben is, beszámolnak a komfort számszerű
szükségleteiről: mennyi WC-t, vagy zuhanyt, vagy mosogatót kell
telepíteni, per 100 fő és mennyi m2 per férőhelyet (lakókocsi-, vagy
sátorhely) garantálnak stb. A mennyiségi kérdés – minden témában –
lényeges. Az EU-s bizottság döntött, hogy hogyan minősítik Európai
osztályozási rendszereket.
Az Európai Bizottság gondolatai alapján, az
osztályozás egy minősítési rendszer, a több szolgáltatás nem jelenti
azt, hogy jobb a minőség: nagyobb étterem, magasabb minőség; több
szobához kapcsolódó szolgáltatás – mint „room service”, vagy Internet
stb. –, jobb lenne; és kempingeknek, több négyzet méter per
lakókocsihely, javítaná a komfortérzetet! Nem látják, hogy a turisták
többre értékelik a tiszta 1 csillagos szálláshelyet, mint –
karbantartás hiánya miatt – a piszkos 5-csillagos szálláshelyeket!
Igaz, hogy kempingben a sok közös használatú helyiségeken nehezebb
mérni abszolút tisztasági vagy karbantartási értékeket. Egy
karbantartási ütemterv, a regisztrációs kötelezettségeket segíti, de
nem garantálja a karbantartási mentalitást. Az eredeti osztályozási
gondolatban az 1-csillagos szálláshely nem rosszabb, mint egy
5-csillagos szálláshely, csak alacsonyabb a komfortszint. Pl.: a
hátizsákosok, akik mennek a hegyekbe és az erdőkön keresztül, csak jó
és tiszta szanitert kérnek, több nem kell. Ezeknek a turistáknak csak
egy tiszta 1 csillagos szállás több, mint elég.
Ezért, nem beszélek a
minősítésről, csak egy mennyiség-alapú osztályozási rendszer működik. A
turisták kaptak, az Uniós döntés alapján, egy nem reális osztályozási
képet, amiből most azt gondolják, hogy minőségről van szó, igazából
csak mennyiségi komfort, vagyis extrák.
Az EFCO&HPA (Európai
kemping és üdülőparkok szövetségek egyesület) először a 90-es években
gondolt egy egységes Európai osztályba-sorolási rendszerről. A gondolat
jó volt, csak nem praktikus, mert az országok között, a geográfiai,
kulturális és klimatológiai különbségek túl nagyok. A mediterrán
országokban kérnek pl. hűtést, a hidegebb északi országokban fűtést!
Az
EFCO&HPA- tagok megegyeztek egy nem kötelező rendszerről, amivel
minden tagország képviselői elégedettek voltak. Ezért, hogy a rendszer
a nem kötelező „javaslat” titulust kapta, hogy minden tag elégedett
legyen (senkinek nem túl magas a színvonal), az EFCO&HPA rendszer
egy „minimum rendszer”.
Az EFCO&HPA osztályba-sorolási rendszert
átvették 1996-ban. Az 2011-es közgyűlésben beszéltek felújításokról,
ezért, hogy a kemping élet, a kemping színvonal, a kemping eszközök, a
környezetvédelmi és a fogyasztóvédelmi gondolatok most már mások, mint
1996-ban voltak. A Magyar – csak három éves – osztályozási rendszer nem
éri el az eredeti EFCO&HPA javaslat minimum adatokat.
Kemping
turisztikai tendenciák
A kemping turisztikai tendenciák, mint minden ágazatban, egy nagy
divatos gondolat. Amit most divatos, jövőévben lehet, hogy már lejárt.
Mégis egy tipikus vonal elérhető. Nagyon divatos, a gyári nyomással, a
turisztikai válasz, hogy lakókocsi, vagy lakóbusz. A különbség azt,
hogy lakókocsik – mint utánfutókocsik – a kempingekben használnak, és a
lakóbuszokat minden máshol, még a kempingben is. Nem minden országban
engedélyezik a lakóbuszos kempingezést mindenhol. Mivel nincs mindenhol
szennyvíztartály ürítőhely, vagy (ingyenes) ivóvíz töltési lehetőségek
a benzinkutaknál. Az ívó/szennyvíz tartályok már 300 literesig.
Ahol(Magyarországon)nincs ürítőhelyek,
lakóbuszosok ürítik – olyan
mint a nemzetközi 40-50 fős turistabuszok – a vidéki utak mellett, vagy
kis folyókban.
Ezért, hogy a többi szállodák és kempingeknél nincs
berendezett ürítőhelyek és ivóvíz csapok. A régi illatfrissítő
folyadékok a kis és nagy méretű szanitereszközöknek most már
általánosan természetbaráti anyagokkal készítek. A kémiai formaldehid
tartalmú folyadékok már elment a piacról. A kempingeszközök terén is új
tendenciák vannak, hogy kis sátrak, vagy lakókocsi elő-sátrak állvány
nélkül csinálnak, erős felfújható csatornákkal és – mint
kempingberendezés – készítenek úgy nevezett Sahara, vagy Beduin Sátrak,
komplett berendezett, konyhával, fürdőszobával és külön hálószobák és
nappalival.
Turista
tendenciák
A turista tendenciák úgy változnak, hogy az aktív turisták még aktívabb
lesznek. Számukra a kalandparkok valamilyen extrém példák, de aktív
részvételek a múzeum prezentációkban is csábító lehet, mint
hímzéstechnika, festés, fazekasság, fafaragás, ezüstművészáruk-,
zománc- és ólomüveg metszés- készítés stb. gyakorlatias bemutatások, és
(régi) ruhák másolatainak próbái is. Minden hasonló tanbemutató a
passzív turisták számára (idősebb, fogyatékosok) teraszos helyekről
végignézve érdekes élményként hathat.
Vezetés
A létező kemping-infrastruktúrák miatt – áram hálózat, víz és szennyvíz
hálózat, (burkolt) utak, első segély, lakókocsihelyek mint „ingatlan”
stb. – a kempingben az összes általános polgári törvény és szabvány,
szabályozás érvényes. Csak iskolák, kórházak és börtönök nincsenek! :)
Külföldön olyan kempingek vannak, ahol a kemping vezetők, mint – nem
demokratikus választott – polgármesterek irányítják. A kempingvezető
informálja és irányítja a turistákat, megold turisztikai problémákat és
vitás ügyeket a turisták között és segít egészségügyi kérdések esetén.
Egy jó kempingvezető több mint egy ezermester, szakmai képzés, vagy
tréning nélkül.
A turisztikai munka mellett, a kempingvezetőknek vannak
még vendégregisztrációs, statisztikai és könyvelési feladataik is.
Olyan adminisztrációs munkák, amelyek kötelező, de nem tudják, hogy
miért? Ezért a kempingek, mint kempingek elveszítették jelentőségüket
mint (professzionális) szálláshelyek.
Tourinform
A létező Tourinform irodák informálnak a turisták. Főleg
szállodaprospektusokkal, napi-, vagy hétvégi fesztiválokról. Valahol
kemping prospektusok is vannak.
Jól működő Tourinform irodák nem csak
segítenek a turistáknak, de segítenek a vállalkozóknak is. Amennyiben a
Tourinform-dolgozók optimális képzéseket megkapták, olyan lélektani
beszéd stílusban tudnak kommunikálni, hogy érzik mi tetszik az
általános érkező turistáknak és mit kérnek. Hol és mik a turisztikai
prioritások. Olyan feladatokkal a Tourinform irodák – más mint a
tapasztalatok – nyitva tartanak amikor turisták vannak: hétvégi napok,
ünnepnapok és munkaszünetnapokon is. A külön munkaórákra vannak
törvényileg szabályozott kompenzációs lehetőségek, a turizmusban a
szezon-kívüli időszakban is.
Ideális lenne, ha a Tourinform irodák
folyamatosan tartanák a kapcsolatot a vállalkozókkal is. Informálják a
vállalkozókat a turisták véleményéről és vezetnének tárgyalásokat a TSZ
(TDM) partnerekkel: a szálláshelyek, a programok- és látnivalók-
szervezőkkel és az önkormányzati képviselőkkel is. Csak úgy lehet
szervezni egy optimális turizmust, hogy abban a szálláshely
kapacitások, az élmény kapacitások és a lokális infrastrukturális
kapacitások (út szélességek, tömegközlekedési lehetőségek, parkoló
kapacitások mindenhol, élményeknél is stb.) egy szinten állnak.
Nincs
Magyarországon egy komplett megbízható publikus turisztikai szálláshely
adatbázis. Az információforgalom a Tourinform irodák között egy nagy
dráma, konkurencia miatt, közmondás szerint, „a bal kéznek nem szabad
tudni, mit csinál a jobb kéz”.
A Tourinform irodák városi és megyei
intézmények. Úgy a városi és megyei érdekek legyenek az első helyen.
Amellett, a Tourinform irodák összeraktak – komoly szerződésekkel – egy
nemzeti hálózatban.
Egy Tourinform hálózat, ellentétes működésével –
mint városi, regionális érdekek képviselők – versenyzés egymás ellen,
és együtt dolgoznak a Tourinform hálózatban – sok fejlesztés nem
várható.
Sokkal jobb, ha a Tourinform irodák tájékoztatják a lokális és
regionális turistákat, mint nemzeti Tourinform irodák és – amellett –
egy városi intézmény, Tourinform iroda kapcsolattal, fejlesztik a
lokális turizmust a TSZ (TDM)
partnerekkel együtt. A TSZ (TDM)
szervezés lokalitás érdekében, töltik fel egy (Tourinform) turisztikai
adatbázist, ahol minden kezdő és záró dátum szerepel, és automatikus
megújítása csak az aktuális rendelkezésre álló élmények/események
információit mutatják be.
A legjobb az, amikor nem csak ideiglenes
eseményeket kínálnak, de különösen csinálhatnának folyamatban lévő
eseményeket, amit mindig közzé lehet tenni.
Képzés
Az előbbi témák bemutatták, hogy kempingvezetés, olyan mint más
turisztikai szálláshely vezetése, nem egy egyszerű feladat. Mondások
szerint elég egyszerű: egy kassza, egy telep, egy kapu, valamennyi
elektromos dugók, vízcsap, WC-k, zuhanyzók: ez-az.
Több más
szálláshelyekről, vendéglátóhelyekről, látnivalókról és élményekről
nincs elég tudomásuk és ugyanaz az általános amatőr kép él.
Több
tudás/tanulás kellene és nem csak a turizmusról. Vendéglátás,
biztonság, etikai, nehéz vendég kezelés, elsősegély, nyelvek, program
tervezés és szervezés és ezen a szaktudás mellett még kell technikai
karbantartási, vendégregisztráció, statisztika és könyvelési tudások.
Kempingvezetőnek és -dolgozóknak Magyarországon nincs (szak-) képzés.
Tudom, hogy a BGF-KVIF főiskolai szakmenedzser képzésben van kemping
szakirányú lehetőség. Az egyik főiskolai tanító, Dr. Petykó Csilla,
érdemelt a Dr. titulusra, a „Kempingturizmus Magyarországon” kutatás és
titulusú doktori disszertációval.
Képzés kell de, nem reális, hogy a
több év gyakorlatú, tapasztalatos menedzserek a turizmusban vissza
mennek az iskolába. Akik be tudnak bemutatni egy több éves gyakorlatot,
tapasztalatot, egy Intenzív Internetes, szabvány bemutatás, és
„ezermester tippek” bemutatása reálisabb, és több mint elég. Egy olyan
Internetes önálló tanulási lehetőség, amely után lehet vizsgázni,
kötelező az oklevél. Turizmus nem egy hobbi, Turizmus egy komplex
rendszer abba több ágazat tartozik, mindegyik közös általános és külön
tudás anyaggal.
Kemping
statisztikák
A statisztikákban jól látszik a kár, hogy hiányzik a kemping képzés. A
kempingtulajdonosok és üzemeltetők tudják, hogy kötelező kitölteni és
kiküldeni az adatlapokat, de félnek. Félnek, hogy az adatokat
használják adózáshoz is. Félnek az állami adathasználattól, ezért
valamennyi adat valahol nem stimmel. Az EFCO&HPA-ban figyelik az
országos eredményeket is. Egyszer kértem ezért a KSH legfrissebb Magyar
kemping adatait és a KSH válaszolt (több eredmény között) hogy
Budapesten 9
kemping, kapacitás 0 (nulla).
A kempingtulajdonosok
valószínűleg nem értik, vagy nem tudják, hogy a jó statisztikai és
könyvelési adatok segítik a pályázat- és hitelnyerési lehetőségeket is.
Negatív manipulált statisztikai adatokkal nehezebb, vagy nem lehet,
pályázatokat vagy hiteleket nyerni, mert olyan adatokkal nem lesz
életképes/hitelképes egy normális vállalkozás.
Javaslatok
– 1.
Egy jó, európai színvonalú és nyereségesen működő kempingturizmus, az
aktuális rossz hírneve és rendszerhibák után elég nehéz a feladat lesz.
Ebben van egy nagy „állami” feladat is: Osztályozás az EFCO&HPA
javaslat
felett. Jó képzés (a nemzetközi piacon vannak hasznos minták). Szigorú
osztályozású és képzésű vizsgák. 5 év után köteles működési
engedélyeket újítani, Állami – valamennyi évre szóló kamatmentes –
pénzügyi segítséggel, nem visszatérítendő pályázati lehetőséggel és
olcsó hitelekkel, hogy a kempingek tudjanak fejleszteni és az
üzemeltetők tudjanak betanulni.
Csak úgy tud a Magyar turizmus, hosszú
távra, egy jó hírnévre szert tenni.
Javaslatok
– 2.
Amikor 2500 dolgozó dolgozik 7% országos vendégéjszakáknak, lineáris
elszámolással 4641 dolgozó dolgozhatna a kempingturizmusban, amikor
Magyarország eléri az Uniós 23%-ot. Amellett nő az éttermi bevétel is.
Építeni kell munkateremtő élményparkokat, növelni bolti eladásokat stb.
Természetesen egy olyan fejlesztési programnak egy külön nemzetközi
marketing kell.
Marketing – szájról szájra.
Sok kempingturista utazik szerencsére. Lehet, hogy terveztek egy célt,
és az út a célhoz nem csak utazás de, szabadság is. Előtervezés nélkül
elérnek valahova, amikor eleget utaztak, és kérnek a
kemping-vendégektől, véleményt, hol a legjobb a szállás, ellátás a
kemping-környékén és miért. A szájról szájra szálló jó hír, hírcsere a
legjobb marketing. Jobb mint a drága kampány!
Marketing – „Turizmus
Desztinációk” térképpel.
Mint a Tourinform javaslatban, a turisták tudjanak javasolni más
turistáknak. Egy térképes marketing egy egyszerű nagy méretű
(üzenőfalon) regionális térkép, településekkel és főutakkal. A turisták
kijelölnek pontokat, ami tetszik nekik, és valamennyi turista után, a
térkép tele van látnivalókkal, bejelölésekkel.
Marketing
– Internetes
Internet a legegyszerűbb kapcsolat a külső világra. Saját weboldallal
spórol egy nagy mennyiségű prospektust. Nagyon nehéz elérni, hogy az
érdeklődök több százezer kemping weboldala között, találjanak pont az
Önök kemping weboldalaira.
Google kapcsolattal lehet kapni ingyenes
megoldásokat, a fizető megoldás sokkal jobb!
Amellett, a Kempingkalauzok adnak weboldal prezentációkat is. Az egyik
fix árral, a másik kér (elő)fizetés per látogató (per klick, vagyis
kattintson).
Figyelni kell, hogy minden hirdetésnél legyen meg a
kemping e-mail címe, mert e-mail cím nélkül „megszüntetik a modern
világot”.
Marketing
– prospektusokkal
Több szálláshelynél ki van rakva a turistáknak nagy mennyiségű
prospektus. Abban le van írva, hogy hol van szálláshely. Ugyanabban
bemutatják a szálláshelyet: hogy néz ki a szoba, milyen a kemping
szaniter... de, ezen a prospektusok és ezen az információk ezen a
helyen nem kell sok, mert a turisták már megérkeztek, így személyesen
tudják kérni és megnézni, hogy mi van és hogy van.
Prospektus ott kell,
ahol a turisták információt kérnek: először a Tourinform irodákban, a
külföldi képviselőknél, a (külföldi) utazáskiállításokon és a partner
utazási irodáknál. Valamennyi prospektus otthon is kell, hogy kérésre,
tudják postázni, a vendégek ismerősöknek.
„Új”
lehetőség
Mennyi ideig maradnak Magyarországon az Üdülőtelepek? Külföldön is
vannak, de csak napi turizmusra, mint kertparkok, de az éjjeli szállást
nem engedélyezik. A parkok bekerítve, védve vannak. Úgy,
Magyarországon, még nincs. Magyarországon, az üdülőtelepeken a modern
világban több betörés történik és amellett, a szezonon kívül, sok
illegális, vagy bűnös események is történnek. Lopott anyag tarolástól a
kábítószer készítésig, emberrablásoktól prostitúcióig. Ezt mind
megtehetik mert nincs, vagy nincs elég figyelmeztetés, nincs védelem.
Külföldön, a kempingek adnak hétvégi, szezonális és évi vendéghelyeket.
A vendégek elégedettek, hogy használhatják az egész infrastruktúrát,
mobil vagy állandó lakókocsikban, védett és figyelt területen.
Lakókocsik mellett bungalóbérlések és bungaló eladások is vannak.
Szerződések szerint, az állandó és hétvégi vendégek garantálják a
folyamatos bevételeket és karbantartják a saját vendéghelyeiket. Amikor
az úgynevezett „állandó” vendégeknek nem tetszik valamelyik szomszéd,
ők tudnak költözni más helyre, lakókocsival együtt!